02122716935 - 02122716955 info@drdaneshmand.com
خانه » مجله روانپزشکی » هنگام تشنج چه باید کرد؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

هنگام تشنج چه باید کرد؟

صرع یا اپی لپسی، اختلالي است كه حملات تشنجي تكراري در آن ایجاد می شوند، به عنوان یکی از مهم ترین بیماری های مغز و اعصاب شناخته می شود. نکته ی اصلی در رابطه با بیماری صرع آن است که اگر آموزش و مراقبت دقيقي در مورد مشكلات تشنجي صورت نگيرد، مي تواند برای فرد خطرناك باشد.

فردي كه ناگهان مي افتد و يا بي هوش مي شود ممكن است دچار جراحت، شكستگی، ضربه ی مغزي و يا خفگي در آب و سوختگي با آتش شود. به همين منظور به دليل اين كه در هنگام وقوع حمله ی صرع نمی توان اتفاقات بعدی را پیش بینی نمود، باید توجه داشته باشید که مهم ترین نکات در هنگام برور تشنج اطرافیانتان چه مواردی هستند.

در این مقاله می توانید همه چیز در رابطه با این موضوع را بخوانید و آگاهی و اطلاعات خود را افزایش دهید.

تشنج-و-صرع

 

هنگام تشنج بزرگسالان چه باید کرد؟

با خواندن این بخش می توانید از اقدامات اولیه ای که هنگام بروز حمله ی تشنج برای اطرافیانتان باید انجام دهید، آگاهی پیدا کنید.

در قسمت زیر 17  مورد از اصلی ترین اقدامات در هنگام وقوع حمله عصبی تشنج برای اطرافیانتان را خواهید خواند. به یاد داشتن و رعایت این موارد می تواند خسارات ناشی از این حملات را تا حد زیادی کاهش داده و از عوارض و صدمات آن بکاهد.

  1. پیش از هر چیز باید خونسردي خود را حفظ كنيد، كاري براي قطع سريع حمله تشنج نمي توان انجام داد.
  2. اجسام تيز و سخت ر ا از اطراف شخص مصروع دور ساخته و فرد را از موقيعت هاي مخاطره آميز مانند خيابان شلوغ، نزديكي با اجاق يا منابع آتش و يا مكان هايي كه ممکن است در آن ها خطری فرد را تهدید کند، دور سازيد.
  3. يقه ی لباس بيمار را باز كرده و چيزي نرم زير سر وي قرار دهيد.
  4. هنگام تشنج بيمار را جا به جا نكنيد، مگر اين كه در نزديكي خطر باشد.
  5. در طول حمله تشنج، بين دندان هاي بيمار چيزي نگذاريد. این کار می تواند آسیب زیادی به بیمار وارد کند.
  6. بدن بيمار را به سمت راست يا چپ بچرخانيد تا به پهلو بخوابد و هم مجاري هوايي او باز باشد و هم اگر استفراغ يا كف در دهان بيمار وجود دارد، محتويات آن به طور کامل خارج گردد.
  7. جلوي حركات تشنجي بيمار را نگيريد، حتي اگر اين تكان ها شديد باشند.
  8. هنگام حمله سعي نكنيد به بيمار اكسيژن يا تنفس مصنوعي بدهيد.
  9. تا زماني كه حمله تشنج بيمار كاملاً قطع نشده و بيمار سطح هوشياري خود را كاملاً به دست نياورده است، وي را تنها نگذاريد.
  10. به بيمار چيزي نخورانيد، مگر اين هوشياري خود را كاملاً به دست آورده باشد؛ پس از قطع كامل حمله مي توان در صورتي كه بيمار مايل باشد، مايعات شيرين به او خورانيد.

تشنج-کودکان

 

هنگام تشنج کودکان چه باید کرد؟

  • اگر فرد در حال تشنج كودك است و تب شديد دارد، با استفاده از يك اسفنج مرطوب كودك را خنك نماييد.
  • پس از اين كه بيمار هوشياري خود را به دست آورد، به وي اطمينان و آرامش دهيد و به او بگوييد دليل حمله درست مصرف نكردن دارو است و در اين مورد حتماً بايد با پزشك خود مشورت كند.

چه موقع بايد اورژانس را خبر كرد؟

  • اگر حمله تشنجي بيش از 5 دقيقه طول كشيد يا دوباره تكرار شد و بيمار در عرض چند دقيقه به حالت طبيعي خود بازنگشت، فوراً با اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس خبر كنيد و زمان را براي اين كه مطمئن شويد آن چه ديده شده، تشنج بوده يا نه، تلف نکنید.
  • حتماً به اين نكته توجه داشته باشيد كه ممكن است حمله بيمار صرع مداوم باشد كه بسيار خطرناك است و نياز به مراقبت هاي ويژه دارد، بنابراين فوراً او را به پزشك برسانيد.

تشنج

 

اگر شخصی در داخل آب دچار حمله تشنج شد، چه باید کرد؟

تشنج هايي كه در آب به بيمار دست مي دهد نياز به اقدامات و مراقبت هاي اضافي دارد که عبارتند از:

  • سر بیمار را تا زمانی که به طور کامل از آب خارج نشده است، بالاتر از سطح بدنش نگه دارید.
  • سعي شود سر بيمار تا خارج ساختن وي از آب بالاتر از بدنش نگهداري شود.
  • پس از خارج نمودن بيمار از آب، چنان چه دچار ايست تنفسي شده است، به او تنفس مصنوعي بدهيد.
  • بيمار باید حتماً توسط پزشك ويزيت شود، حتي اگر سالم به نظر مي رسد، چرا كه او ممكن است دچار صدمات قلبي يا ريوي ناگهاني شده باشد ولی در لحظه علائمی از این صدمات از خود نشان ندهد.

توجه داشته باشید که اگر تعداد دفعات بروز حمله ی تشنج بیشتر شود، باید به روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. امروزه راه های مختلفی برای کنترل صرع و حملات تشنجی وجود دارند که از میان آن ها می توان به نوروتراپی و دارو درمانی اشاره نمود.

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط

حملات پانیک چیست؟

حمله پانیک یک احساس ناگهانی و شدید ترس و اضطراب است. ممکن است کاملاً ناگهانی اتفاق بیفتد و احساس طاقت‌فرسا یا ترسناک داشته باشید. ممکن است تعدادی از این علائم را همزمان احساس کنید یا واکنش متفاوتی...

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

هذیان و توهم هر دو از علائم اختلالات سلامت روان هستند که درک فرد از واقعیت را تغییر می دهند. اگرچه این دو واژه مشابه هستند، اما یکسان نیستند. درک تفاوت بین هذیان و توهم می تواند در تشخیص و درمان و...

مفهوم ترس و انواع آن

مفهوم ترس و انواع آن

ترس «احساس ناخوشایند و اغلب ناشی از پیش بینی یا آگاهی از خطر است. ترس کاملاً طبیعی است و به افراد کمک می کند موقعیت ها و تهدیدهای خطرناک را بشناسند و به آنها پاسخ دهند. با این حال، ترس سالم یا ترسی...

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

برخی افسردگی را نوعی ناتوانی "نامرئی" می دانند. زیرا هیچکس متوجه شدت آسیب نمی شود چون تمام این آسیب در درون شما اتفاق می افتد. افسردگی یک بیماری بسیار رایج است. به طوریکه طبق آمار (سال2020) بیشتر از...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *