02122716935 - 02122716955 info@drdaneshmand.com
خانه » اعتیاد و بهبودی » نقش روانپزشکان در ترک اعتیاد
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

نقش روانپزشکان در ترک اعتیاد

یکی از مشکلاتی که گریبانگیر تعداد زیادی از مردم جامعه شده است، بیماری اعتیاد می باشد. اعتیاد انواع مختلفی دارد که مهم ترین مشخصه در تمام آن ها تغییرات به وجود آمده در رفتار فرد مبتلا خواهد بود. به عبارت دیگر فردی که به اعتیاد مبتلا شده باشد در انجام کارهای روزانه دچار ضعف می شود، همچنین به خوبی نمی تواند به انجام کار های خود بپردازد. در واقع اعتیاد در نحوه زندگی افراد، تفکر آن ها و … اختلال وارد می کند. بیماری اعتیاد مانند سایر بیماری ها روش های درمان دارد اما مهم ترین رکن در درمان بیماری اعتیاد، پشت کار فرد مبتلا به بیماری اعتیاد می باشد. در ادامه قصد داریم به ترک بیماری اعتیاد و روانپزشکی آن بپردازیم.

اعتیاد یا عادت؟

لازم به ذکر است که اعتیاد و عادت دو رکن جدا از هم می باشند. در بسیاری از موارد اعتیاد و عادت به درستی تشخیص داده نمی شود. فرد مبتلا به بیماری اعتیاد با وجود این که نسبت به پیامد های زیانبار مصرف مواد اعتیاد آور آشنا است اما به مصرف آن ادامه می دهد و باعث صدمه به خود و گاهی دیگران نیز می شود. لازم به ذکر می باشد که اعتیاد اغلب با اختلالات روحی و جسمی همراه می باشد . اما عادت با آگاهی و انتخاب همراه می باشد و فرد هر موقع که اراده کند به راحتی می تواند عادت را ترک کند. عادت اغلب با صدمه به دیگران همراه نیست و باعث اختلالات روحی نیز نمی شود.

اعتیاد و فرد معتاد

معتاد به فردی گفته می شود که نسبت به مصرف مواد اعتیاد آور به صورت مداوم اقدام می کند. به عبارت دیگر فرد معتاد مواد اعتیاد آور را به صورت مداوم و مکرر استفاده می کند. در حقیقت هنگامی فرد از مواد اعتیاد آور استفاده نکند مشکلات و اختلال های مختلفی در عملکرد بدن فرد وارد می شود که از جمله آن می توان به اختلال های روانی، اختلال های عصبی، بروز درد در قسمت های مختلف بدن، بی خواب شدن و … اشاره کرد. اعتیاد انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هر کدام پرداخته شده است.

اعتیاد به مواد مخدر

اعتیاد به مواد مخدر

اغلب ما انسان ها به بیماری اعتیاد به مواد مخدر آشنا هستیم. اعتیاد به مواد مخدر به مصرف مواد اعتیاد آور مانند تریاک اشاره دارد که عدم استفاده از آن ها باعث اختلال های زیادی در فرد می شود که می توان به درد در قسمت های مختلف بدن، خواب آلودگی، اسهال و … اشاره کرد. در صورتی که فرد از مواد مصرفی خود استفاده نکند دچار خماری می شود.

اعتیاد ها رفتاری

نوع دیگری از اعتیاد ها، اعتیاد رفتاری می باشد که هر شخص ممکن از به اعتیاد های رفتاری مبتلا باشد. به عنوان مثال جویدن مداوم ناخن نوعی اعتیاد رفتاری می باشد. اعتیاد رفتاری در حقیقت نوعی الگوی رفتاری می باشد که چرخه آن شبیه به چرخه اعتیاد به مواد مخدر خواهد بود.

 

فرد برای رفع استرس و اضطراب ممکن است به خود یا دیگران صدمه وارد کند، همچنین ممکن است برای این که پول بیشتری به دست آورد، دروغ بگوید. در نتیجه صدمه وارد کردن به دیگران برای رفع استرس و ناراحتی، جویدن مداوم ناخن، دروغ گفتن و … نوعی عادت رفتاری خواهد بود.

درمان انواع اعتیادها

همان طور که گفته شد مانند سایر بیماری ها روش های مختلفی برای درمان اعتیاد وجود دارد که قبل از هر چیزی باید علت آن را شناسایی کرد و برای شناسایی علت اعتیاد باید به روانپزشک ترک اعتیاد مراجعه کرد. روانپزشک ترک اعتیاد با روش های منحصر به فردی به بررسی ریشه ای اعتیاد می پردازد و منشا اصلی اعتیاد را شناسایی می کند، سپس متناسب با آن برای درمان اقدام می کند.

روانپزشکی اعتیاد

مهم ترین رکن در درمان اعتیاد، روانپزشک و یا روانپزشکی اعتیاد می باشد. روانپزشک اعتیاد در حقیقت پزشک متخصصی است که در زمینه روانپزشکی، تشخیص و تحلیل اختلال های روانی، پیامد های استفاده از مصرف مواد اعتیاد آور و …. دانش و مهارت لازم را دارد. در نتیجه روانپزشک اعتیاد با توجه به تحلیل های صورت گرفته از رفتار فرد و همچنین اختلال های رفتاری به درمان آن اقدام می کند.

وظایف روانپزشک اعتیاد

از وظایف روانپزشک اعتیاد می توان به گفت و گو درمانی و مشاوره، تشخیص بیماری روانی و درمان بیماری با استفاده از دارو اشاره کرد. همان طور که گفته شد مهم ترین رکن در درمان بیماری اعتیاد، روانپزشکی اعتیاد می باشد که مربوط به گفت و گو درمانی و مشاوره خواهد بود.

روانپزشک اعتیاد برای درمان این بیماری به روش های مختلف به گفت و گو با بیماری می پردازد و محرک ها و یا عواملی که باعث شده است تا بیمار نسبت به مصرف مواد اعتیاد آور تسلیم شود را شناسایی می کند و متناسب با آن ها برای درمان اقدام می کند.

نتیجه گیری

یکی از موثر ترین روش ها در روانپزشکی اعتیاد رفتار درمانی شناختی و یا  (CBT) می باشد که علاوه بر شناسایی مشکلات باعث می شود تا فرد مبتلا با انگیزه بیشتر به درمان این بیماری با روانپزشک همکاری کند. یکی دیگر از وظایف روانپزشک اعتیاد تشخیص بیماری روانی می باشد. در حقیقت اگر فرد معتاد به بیماری روانی مبتلا باشد، روانپزشک با روش های موثر به تشخیص آن می پردازد و متناسب با آن عمل می کند. لازم به ذکر می باشد که مصرف مواد مخدر اغلب ریشه در اختلال های روانی دارد. در صورتی که اختلال های روانی به خوبی تشخیص داده شوند و یا ریشه اصلی این بیماری توسط روانپزشک اعتیاد شناخته شود راحت تر می توان بیماری اعتیاد را درمان کرد.

روانپزشکی اعتیاد در مرحله اول یا گفتار درمانی و مشاوره سعی می کند تا با بیمار ارتباط برقرار کند و دلیل روی آوردن به مصرف دخانیات را تشخیص دهد و در فرد انگیزه ایجاد کند تا از مصرف آن ها خودداری کند.

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط

حملات پانیک چیست؟

حمله پانیک یک احساس ناگهانی و شدید ترس و اضطراب است. ممکن است کاملاً ناگهانی اتفاق بیفتد و احساس طاقت‌فرسا یا ترسناک داشته باشید. ممکن است تعدادی از این علائم را همزمان احساس کنید یا واکنش متفاوتی...

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

هذیان و توهم هر دو از علائم اختلالات سلامت روان هستند که درک فرد از واقعیت را تغییر می دهند. اگرچه این دو واژه مشابه هستند، اما یکسان نیستند. درک تفاوت بین هذیان و توهم می تواند در تشخیص و درمان و...

مفهوم ترس و انواع آن

مفهوم ترس و انواع آن

ترس «احساس ناخوشایند و اغلب ناشی از پیش بینی یا آگاهی از خطر است. ترس کاملاً طبیعی است و به افراد کمک می کند موقعیت ها و تهدیدهای خطرناک را بشناسند و به آنها پاسخ دهند. با این حال، ترس سالم یا ترسی...

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

برخی افسردگی را نوعی ناتوانی "نامرئی" می دانند. زیرا هیچکس متوجه شدت آسیب نمی شود چون تمام این آسیب در درون شما اتفاق می افتد. افسردگی یک بیماری بسیار رایج است. به طوریکه طبق آمار (سال2020) بیشتر از...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *