خانه » مجله روانپزشکی » چطور می توانم یک روانپزشک خوب در تهران پیدا کنم؟
مدت زمان مطالعه ۲۹ دقیقه

چطور می توانم یک روانپزشک خوب در تهران پیدا کنم؟

در زندگی پرتلاطم دنیای امروز، افراد بیشتر دچار بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب، اعتیاد، مسائل روانپزشکی کودکان و مسائل روانپزشکی در سنین پیری می شوند. این مشکلات ممکن است از نظر جسمی قابل مشاهده نباشند اما باعث می شود فرد احساس ناامیدی و افسردگی کند و این ممکن است بر کل زندگی وی تأثیر بگذارد. مشکلات بهداشت روانی نباید فقط به عنوان نقاط ضعفی تلقی شود که فرد می تواند به راحتی از پس آن برآید، زیرا ممکن است شرایط بسیار مشکل آفرین و ناتوان کننده ای باشد و بخش بزرگی از جمعیت را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار دهد. مسائل بهداشت روان باید قبل از ایجاد اختلال شدید در خانواده ها، روابط و جوامع، مورد رسیدگی و درمان قرار گیرند. برای غلبه بر چنین مشکلاتی می توانید به بهترین روانپزشکان محدوده زندگی خود مراجعه نمایید.

روانپزشکی شاخه ای از علم پزشکی می باشد که به مطالعه، تشخیص و درمان اختلالات بهداشت روان و پیشگیری از بیماری های روانی می پردازد. سلامت روان فرد تحت تأثیر ترکیبی از عواملی است که هم مختص فرد است و هم ارتباط متقابل با جامعه و خانواده دارد. مولفه های متعددی در بهزیستی ذهنی وجود دارد از جمله عزت نفس سالم، مهارت های ارتباطی و انعطاف پذیری.

در این میان مراجعه به یک روانپزشک خوب و ماهر که بتواند در مدت زمان قابل قبولی عملکردی صحیح و بهترین نتیجه را ارائه دهد، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما اگر شماهم قصد مراجعه به یک روانپزشک دارید باید بدانید کار دشواری نیست اما از آنجایی که تعداد روانپزشکان در تهران کم نیست توصیه می شود قبل از هر اقدامی برای پیشرفت و دستیابی به اهدافی که با درمان برای رسیدن به آن تعیین می کنید نیز بسیار مهم است

مراجعه به روانپزشک اولین و مهم ترین اقدام در جهت از بین بردن مشکلاتی است که ممکن است سلامت روان ما را تهدید کنند. اما چطور باید از انتخاب درست روانپزشک اطمینان حاصل کرد؟ چه معیارهایی در این انتخاب دخیل هستند؟

با خواندن این مقاله می توانید درک واضح تری نسبت به اهمیت انتخاب بهترین روانپزشک برای از بین بردن مشکلات خود پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.


روانپزشک چه کسی است؟

روانپزشک دکتری است که دارای بورد تخصصی اعصاب و روان است. بهترین روانپزشکان زمینه هایی از علوم اعصاب، پزشکی عمومی و بالینی دارند و با بهره گیری از دانش خود در همه این بخش ها می توانند به اشخاص مختلف در داشتن زندگی بهتر کمک کنند.

در مسیر بهبود وضعیت روحی فرد، اولین و مهم ترین کاری که روانپزشک انجام می دهد، پیدا کردن دلیل مشکل است. بعد از یافتن منبع مشکل، روانپزشک به فرد کمک می کند که با مشکلات خود مبارزه کند و در صورت نیاز نحوه رفتار خود را تغییر دهد. افرادی که به روانپزشک مراجعه می کنند، می توانند در هر سنی باشند، هر گونه پیش زمینه ی روانی یا سابقه ی شخصی داشته باشند.

مشکل این افراد می تواند عمومی باشد یا نیاز به درمان های اختصاصی داشته باشد. در واقع یک روانپزشک خوب کسی است که به صحبت های بیمار خود به خوبی گوش می دهد و با پرسش های هدفمند و صحیح و با بکار گیری دانش و تجربیات خود بهترین روش های درمان بیماری های مختلف روانی از جمله افسردگی بالینی، اختلالات خلقی، اختلالات دو قطبی I و II ، اختلالات اضطراب فراگیر و عمومی و … را در نظر می گیرد.

دکتر رضا دانشمند مدیریت مرکز
روانپزشک


ویژگی های یک روانپزشک خوب

شخصی که می خواهد به روانپزشک مراجعه کند، باید پزشکی را انتخاب کند که در محدوده مشکلات وی تجربه بالایی دارد و می تواند با داشتن ویژگی های مناسب و مهارت بالا در به کار گیری تجارب خود به بهترین شکل ممکن به برطرف سازی مشکلات فرد بپردازد. یک روانپزشک به شما کمک می کند تا در مرحله اول با مشکلات سلامت روان خود کنار بیایید و در مرحله دوم آن ها را کنترل نموده و به درمان آن ها بپردازید. یک شخص برای روانپزشک شدن باید مراحل مختلفی از آموزش و پرورش را بگذراند تا بتواند صلاحیت لازم برای گرفتن تخصص اعصاب و روان و روانپزشک شدن را به دست آورد.


روانپزشک چه کمکی به شما می کند؟

افراد ممکن است برای از بین بردن مشکلات مختلف و متعددی به روانپزشک مراجعه کنند. این مشکلات ممکن است طولانی مدت باشند (مانند افسردگی مزمن) یا کوتاه مدت (مانند غصه).

مراجعه به بهترین روانپزشک در تهران می تواند برای از بین بردن علائم و کنار آمدن با مشکلاتی همچون موارد زیر کمک کننده باشد:

استرس

مشکلات روانی مربوط به درد

مشکلات ارتباطی

اعتیاد

مشکلات شناختی

ارتکاب جرم

آیا احساس می کنید که اضطراب دارید؟ پرسشنامه اضطراب ما را به صورت پر کنید و پاسخ این سوال را بگیرید!



چه ویژگی هایی یک روانپزشک را به بهترین روانپزشک تبدیل می کنند؟

بهترین روانپزشک کسی است که در حوزه فعالیت خود خبره، ماهر، با تجربه و برای بیمارانش دلسوز است. این شخص تحصیلات عالیه را پشت سر گذاشته و بیشترین میزان دانش در زمینه مشکلات مراجعانش را دارد.

یک روانپزشک خوب در ابتدای راه روان درمانی، ویژگی های زیر را در درون مراجعان خود می سنجد:

  • شخصیت
  • ارزش های منحصر به فرد
  • شرایط خاص
  • اهداف شخصی
ویژگی های بهترین روانپزشک

حتی اگر دکتری که برای خود انتخاب می کنید، روانپزشک خوبی هم باشد، ممکن است نتیجه درستی از روان درمانی نگیرد. این جا است که پای اهمیت آنالیز فردی به میان می آید. در صورتی که یک روانپزشک از همان متدی که برای شما استفاده می کند، برای دیگری هم استفاده کند، احتمال عدم موفقیت بالاتر می رود.

اما اگر بتواند با در نظر گرفتن ویژگی هایی که در بالا معرفی کردیم، به شناخت درستی از شما برسد و روش مناسبی برای درمان مشکلات شما به طور شخصی پیدا کند، آن وقت می توانیم بگوییم که این روانپزشک واقعا بهترین روانپزشک است.


چه زمانی باید به روانپزشک مراجعه کرد؟


بیماری های روانپزشکی در میان مردم جهان به میزان 25 درصد شایع هستند. یعنی می توان گفت که از هر 4 نفر 1 نفر آن ها به این اختلالات دچار هستند و آثار منفی ابتلا به آن ها را در زندگی روزمره خود می بینند.

هر انسانی ممکن است که در مقطعی از زندگی خود علائم این بیماری ها را نشان بدهد که برای درمان تخصصی آن نیاز به مراجعه به روانپزشک باشد.

برای بیان اهمیت بسیار بالای مراجعه به موقع و درست به روانپزشک می خواهم مثالی برای شما بیاورم:

فرض کنید که آزمایش قند خون داده اید، نتیجه آزمایش از سه حالت زیر خارج نخواهد بود:

  • میزان قند خونتان نرمال است.
  • میزان قند خونتان لب مرز است و ممکن است در آینده به دیابت مبتلا شوید.
  • میزان قند خونتان بالاست و مبتلا به دیابت هستید.

اگر شاخص قند خونتان 100 باشد، لب مرز دیابت هستید و باید برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری سبک زندگی خود را عوض کنید.

اگر شاخص قند خونتان 160 یا 180 باشد، دیابتی هستید و در آینده ممکن است به عوارض این بیماری شامل مشکلات کلیوی، کبدی و … گرفتار شوید.

بیماری های روانپزشکی نیز به همین شکل هستند. ممکن است زمانی در زندگی خود احساس افسردگی یا اضطراب کنید ولی از آن جا که هنوز به مشکل روانپزشکی جدی ای مبتلا نشده اید، می توانید این احساس غم یا اضطراب را مدیریت کرده و حال خود را بهتر کنید. به عبارتی می توانید از آن گذر کنید.

بهترین روانپزشک

اما اگر این مشکل در درون شما ریشه دوانده و باعث آزارتان شده باشد، به طوری که دیگر نمی توانید به تنهایی از پس مدیریت آن بر آیید، باید به روانپزشک مراجعه کنید.

در این موارد بسیاری از افراد فکر می کنند که دیگر برای بهتر شدن زمانی نیست اما این تفکری اشتباه است. هر زمان که از روانپزشک برای درمان مشکلات خود کمک بگیرید، تصمیم شما درست بوده است.

اگر به روانپزشک مراجعه نکنید و نتوانید درمان لازم و مناسب را به موقع دریافت کنید، دچار عوارضی خواهید شد که این اختلالات به دنبال خواهند داشت:

  • اگر اضطراب داشتید، مضطرب تر می شوید.
  • اگر افسرده بودید، افسرده تر می شوید.
  • ممکن است در انجام کارهایی که قبلا برایتان بسیار آسان و ساده بودند دچار مشکل شوید.
  • ممکن است حتی در پی شدت گرفتن مشکلاتی مثل افسردگی، عوارض جسمی را تجربه کنید.
  • باید بدانید که گذر زمان حال شما را بهتر نخواهد کرد.

پس اگر خوب نیستید، برای تحت درمان قرار گرفتن تعلل نکنید.

نشانه های روانپزشکی خود را جدی بگیرید و در صورت تداوم این نشانه ها حتما به رونپزشک مراجعه کنید. ما به شما کمک خواهیم کرد.



ویژگی های یک روانپزشک خوب

در حقیقت می توان خصوصیات متعددی را برای انتخاب روانپزشک مد نظر قرار داد. در ادامه توضیحاتی در مورد مهم ترین نکاتی که در انتخاب روانپزشک باید به آن ها توجه داشته باشید ارائه کرده ایم. یک روانپزشک باید:

دوست شما باشد و اعتمادتان را جلب کند.

روانپزشک باید بتواند ارتباط خوب و درستی را با شما برقرار کند. شما باید بتوانید به او اعتماد کنید تا میزان اثرگذاری وی در روند درمان شما به حد اکثر برسد.

متعهد و مسئولیت پذیر باشد.

متاسفانه برخی از روانپزشکان و به طور کلی افراد فعال در حوزه درمان بیماری های روانپزشکی بیشتر از آن که به فکر کمک به شما باشند، به پول فکر می کنند. شما باید روانپزشکی را انتخاب کنید که اولویت اقداماتش کمک به شما باشد و مسائل دیگر را در اولویت های بعدی قرار دهد.

بهترین روش درمان را در پیش بگیرد.

امروزه روش های مختلفی برای درمان مشکلاتی مانند افسردگی وجود دارند. از روان درمانی و دارو درمانی بیماری های روانپزشکی گرفته تا نوروتراپی. روانپزشک باید با توجه به شرایط شما بهترین روش را انتخاب کند.


همکاری متقابل روانپزشک و بیمار

همکاری متقابل روانپزشک و بیمار

در مقابل شما نیز وظیفه ای در مقابل روانپزشک خود دارید؛ یعنی باید به توصیه های وی عمل کنید تا بتوانید بهترین نتیجه ممکن را از روند درمان خود بگیرید.

به عنوان مثال اگر از عوارض داروهای روانپزشکی نگرانی هایی ذهنتان را مشغول کرده اند، سعی کنید حتما دغدغه های خود را با روانپزشک مطرح کنید تا بتوانید با خیال آسوده تری روند درمان را در پیش بگیرید.


چطور بهترین روانپزشک در تهران را بشناسیم؟

بهترین روانپزشک در تهران برای شما کسی است که اولا از ویژگی هایی که باید یک روانپزشک داشته باشد، برخوردار است و دوما مطب او به محل زندگی شما نزدیک است. چرا که در دوران کرونا و با وجود ترافیک و آلودگی هوا، تلاش برای رساندن خود به مطب روانپزشک در آن سوی شهر خود می تواند دلیلی برای آشفتگی روانی باشد!

پیشنهاد ما به شما این است که برای یافتن بهترین روانپزشک در تجریش و شمال تهران سری به مطب دکتر رضا دانشمند بزنید. همچنین اگر در نقاط دیگری از تهران یا حتی ایران زندگی می کنید، می توانید با ما تماس بگیرید و به طرق مختلف وقت مشاوره روانپزشکی آنلاین رزرو کنید.




نکاتی برای انتخاب یک روانپزشک خوب

در مورد روانپزشک خود تحقیق کنید

مهم است که قبل از تعیین وقت از روانپزشک خود، در مورد سوابق تحصیلی و شغلی وی تحقیق کنید. عامل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، داشتن مدرک معتبر روانپزشک مورد نظر می باشد. این مدرک تأیید می کند وی در این زمینه روانپزشکی آموزش ها و مهارت های لازم را کسب نموده است. 

داشتن یک جلسه مشاوره با روانپزشک مورد نظر

اگر فکر می کنید پزشک روانپزشکی مناسبی برای خود پیدا کرده اید، یک زمان مشخصی را برای قرار ملاقات خود را با روانپزشک مورد نظر مشخص کنید. این کار می تواند یک گام مهم در تصمیم گیری باشد که آیا این متخصص روانپزشکی برای شما بهترین است. اطمینان حاصل کنید که در مورد موضوعاتی که برای شما مهم هستند، از جمله برنامه های درمانی، دارو، برنامه ریزی و سایر عواملی که برای موفقیت شما مهم است، سوال کنید.

تا پایان دوره درمان صبور باشید

ایجاد رابطه بیمار و پزشک ممکن است زمان بر باشد. همچنین برای دستیابی به اهداف فرد در هنگام شروع یک رابطه درمانی ممکن است زمان و جلسات زیادی طول بکشد. بنابراین، ارزش دارد که برای تحقیق و مشورت با روانپزشک یا پزشک پرستار روانپزشکی وقت بگذارید تا مطمئن شوید پزشک مناسبی برای نیازهای خود پیدا کرده اید.


خدماتی که مراکز مشاوره روانشناسی و روانپزشکی ارائه می دهند

درمان افسردگی شدید و مزمن

افسردگی یک اختلال روانی رایج است که در جوامع امروز به عنوان یک علامت مهم از سلامت روان نامتعادل است که شامل احساس فرسودگی، خلق و خوی متعفن و انزجار از همه فعالیت ها است. در شرایط سخت، فرد افسرده می تواند کاملاً گوشه گیر شود.

در چنین مواردی مراجعه به یک روانپزشک توصیه می شود، زیرا آنها بهترین افرادی هستند که می توانند این بیماران را از افسردگی نجات دهند کنند و به زندگی عادی بازگردانند. روانپزشک به کمک درمان های تخصصی خود مانند درمان رفتاری شناختی CBT یا درمان بین فردی  IPT همراه با تجویز داروها به بیماران خود کمک می کنند. افسردگی در روانشناسی، خلق و خوی یا حالت عاطفی است که با احساس کمبود ارزش شخصی یا احساس گناه و کاهش توانایی لذت بردن از زندگی مشخص می شود.


علائم و نشانه های افسردگی

فردی که افسرده است معمولاً چندین مورد از علائم زیر را تجربه می کند:

احساس غمکاهش انرژی و نشاط
ناامیدی یا بدبینیکندی فکر یا عمل
کاهش اعتماد به نفساز دست دادن اشتها
کاهش لذت بردن از فعالیت های عادیخواب آشفته یا بی خوابی

انواع افسردگی

افسردگی با غم و اندوه یا عزاداری ساده، که پاسخ های احساسی مناسبی برای از دست دادن افراد یا اشیا هستند، متفاوت است. درصورتی که دلایل واضحی برای ناراحتی فرد وجود داشته باشد، در صورتی که روحیه افسرده نسبت به واقعه ناسازگار طولانی مدت یا شدید باشد، افسردگی وجود دارد. گفته می شود فردی که حالت های متناوب افسردگی و شیدایی (افزایش غیرطبیعی خلق و خوی) یا هیپومانیا را تجربه می کند دارای اختلال دو قطبی است. اپیزودهای افسردگی اساسی در هر سنی ممکن است رخ دهد و ممکن است یک یا چند بار در زندگی فرد مبتلا رخ دهد. اختلال افسردگی مداوم علائمی را شامل می شود که دو یا چند سال طول می کشد، گاهی اوقات با دوره های افسردگی اساسی مشخص می شود. بسته به مدت افسردگی، شرایطی که در آن به وجود می آید و برخی ویژگی های خاص دیگر افسردگی به انواع مختلفی تقسیم می شود.

نمونه هایی از انواع مختلف افسردگی شامل:

اختلال دو قطبی

افسردگی اساسی یا بالینی اختلال (MDD)

اختلال افسردگی مداوم

اختلال عاطفی فصلی

افسردگی پس از زایمان


اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی یک اختلال خلقی است. این باعث می شود که فرد دچار چرخه هایی از تغییرات شدید خلقی شود که فراتر از فراز و نشیب های طبیعی باشد. فرد مبتلا به این اختلال دوره هایی از احساس شادی، انرژی و هیجان را خواهد داشت (که شیدایی نامیده می شود). به دنبال آن دوره هایی از احساس غم و افسردگی رخ می دهد. به همین دلیل، افسردگی جنون نیز نامیده می شود.

اختلال دو قطبی


افسردگی اساسی یا بالینی اختلال (MDD)

در افسردگی اساسی، بارزترین علامت، خلق و خوی شدید و مداوم، اندوه عمیق یا احساس ناامیدی است. خلق و خوی گاهی ممکن است تحریک پذیر به نظر برسد یا ممکن است فردی که دچار افسردگی اساسی است نتواند از فعالیت هایی که معمولاً لذت بخش هستند لذت ببرد. افسردگی اساسی چیزی فراتر از یک غم و اندوه موقتی است. علائم افسردگی اساسی حداقل به مدت دو هفته ادامه دارد اما معمولاً بسیار بیشتر ادامه می یابد (ماه ها یا حتی سال ها). اختلال افسردگی اساسی با علائم شدیدی همراه می شود که با تأثیر بر اشتها، خواب، یا توانایی لذت بردن از زندگی یا کار زندگی روزمره فرد را مختل می کند.

افسردگی اساسی

افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان (که PPD نیز نامیده می شود) یک بیماری پزشکی است که بسیاری از زنان پس از بچه دار شدن به آن مبتلا می شوند. این احساسات شدید غم، اضطراب (نگرانی) و خستگی است که مدت طولانی پس از زایمان ادامه دارد. این احساسات می تواند مراقبت از خود و کودک را برای مادر سخت کند. PPD می تواند هر زمان پس از زایمان اتفاق بیفتد. این اغلب در طی 1 تا 3 هفته پس از بچه دار شدن شروع می شود. برای بهتر شدن نیاز به درمان دارد. علائم این نوع از افسردگی شامل اضطراب، عدم علاقه به مراقبت از نوزاد و احساس غم و اندوه و گریه، تغییرات خلقی و ناامیدی یا عدم کفایت است.

افسردگی پس از زایمان

اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی (SAD) نوعی افسردگی است. این نوع از افسردگی در فصول خاصی از سال اتفاق می افتد، اغلب پاییز یا زمستان. اختلال عاطفی فصلی با شروع علائم افسردگی در پاییز و زمستان مشخص می شود ، که با افزایش قرار گرفتن در معرض نور طبیعی در بهار و تابستان کاهش می یابد. تصور می شود که روزهای کوتاهتر و نور روز کمتر ممکن است باعث تغییر شیمیایی در مغز شود که منجر به علائم افسردگی می شود. نور درمانی و داروهای ضد افسردگی می توانند به درمان SAD کمک کنند. SAD اغلب در بزرگسالی آغاز می شود. خطر ابتلا به SAD با افزایش سن افزایش می یابد. این در افراد کمتر از 20 سال نادر است. زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند. ملاتونین، یک هورمون مربوط به خواب، نیز به SAD مرتبط است. بدن به طور طبیعی هنگام تاریکی ملاتونین بیشتری تولید می کند. بنابراین وقتی روزها کوتاهتر و تاریک تر می شوند، ملاتونین بیشتری تولید می شود.

اختلال عاطفی فصلی

اختلال افسردگی مداوم

اختلال افسردگی مداوم، که دیستیمیا نیز نامیده می شود، نوعی افسردگی مزمن است که علائم آن کمتر از سایر افسردگی ها است اما طولانی تر و شدیدتر است. دیستیمیا جوانان را دچار احساس مزمن غم یا بی ارزشی و ناتوانی در لذت بردن و عملکرد خوب در زندگی روزمره می کند. به طور خاص با دیستیمیا، علائم افسردگی ممکن است برای مدتی مورد توجه قرار نگیرند، زیرا نسبت به سایر انواع افسردگی، حادتر و ماندگارتر هستند. علائم اختلال افسردگی مداوم بسیار شبیه اختلال افسردگی اساسی است. با این حال ، این علائم مزمن هستند ، به این معنی که افراد این علائم افسردگی را در بیشتر روزها برای یک دوره حداقل دو ساله برای بزرگسالان و یک سال برای کودکان و نوجوانان دارند.

اختلال افسردگی مداوم

علائم افسردگی


خصوصیات و دلایل بروز افسردگی

افسردگی احتمالاً شایع ترین شکایت روانپزشکی است و از قبل از زمان بقراط پزشک یونان باستان، که آن را مالیخولیا می نامید، توسط پزشکان توصیف شده است. سیر اختلال از فردی به فرد دیگر بسیار متغیر است. ممکن است خفیف یا شدید، حاد یا مزمن باشد. بدون درمان، افسردگی ممکن است به طور متوسط ​​چهار ماه یا بیشتر طول بکشد. افسردگی در زنان دو برابر بیشتر از مردان است. سن معمول شروع در دهه 20 است، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد.

بقراط

افکار منفی در مورد خود و جهان نیز در تولید و حفظ علائم افسردگی مهم است. با این حال، به نظر می رسد هر دو مکانیسم روانی-اجتماعی و بیوشیمیایی از علل مهم افسردگی هستند. به نظر می رسد علت اصلی بیوشیمیایی تنظیم معیوب انتشار یک یا چند انتقال دهنده عصبی به طور طبیعی در مغز، به ویژه نوراپی نفرین و سروتونین باشد. تصور می شود که کاهش مقدار یا کاهش فعالیت این مواد شیمیایی در مغز باعث ایجاد روحیه افسرده در برخی از مبتلایان می شود.


درمان استرس و اضطراب

استرس واکنش بدن در برابر یک چالش است. گرچه استرس غالباً بد تلقی می شود، اما از برخی جهات در واقع می تواند خوب باشد. نوع مناسب استرس می تواند ذهن و رفلکس ها را تیزتر کند. این ممکن است بتواند به بدن کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشد یا به شما کمک کند تا از یک موقعیت خطرناک فرار کنید. استرس یک واکنش فیزیولوژیکی در بدن ایجاد می کند. هورمون ها ترشح می شوند که منجر به بروز استرس در بدن می شود. این می تواند شامل هضم کند، لرزش، تنفس سریع و ضربان قلب بالا، گشاد شدن مردمک چشم و برافروختگی پوست باشد. این فرآیند اغلب به عنوان پاسخ “جنگ یا گریز” شناخته می شود. این دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: بدن ما آماده است که یا از عامل استرس فرار کند یا به اطراف بچسبد و با آن مبارزه کند.

درمان استرس و اضطراب

انواع استرس را بشناسیم

طبق انجمن روانشناسی آمریکا، سه نوع استرس وجود دارد: استرس حاد، اپیزودیک حاد و استرس حاد مزمن.

استرس حاد

استرس حاد یکی از اختلاات رایج مربوط به استرس می باشد. تاثیرات استرس حاد می تواند مثبت و منفی باشد. به عنوان مثال، هیجان قبل از یک رویداد سرگرم کننده نوعی استرس حاد مثبت است. تصادف با اتومبیل استرس حاد منفی است. تا زمانی که استرس حاد به مدت طولانی ادامه پیدا نکند یا خیلی زیاد اتفاق بیفتد، رنج کشیدن از استرس حاد مشکلی ندارد.

این برای همه ما اتفاق می افتد و با گذشت زمان از بین می رود.

استرس حاد اپیزودیک

استرس حاد اپیزودیک نوعی استرس حاد است که به طور مکرر اتفاق می افتد.

این نوعی استرس که به طور مداوم ظاهر می شود، گاهی اوقات به صورت الگویی است. این مسئله با نگرانی و عصبانیت نسبت به اتفاقاتی که برای فرد یا اطراف وی اتفاق می افتد همراه است.

استرس حاد اپیزودیک یک نوع استرس مکرر است که بارها و بارها اتفاق می افتد.

استرس حاد مزمن

استرس حاد مزمن را می توان استرس بی پایان دانست که بی وقفه فرد را خسته می کند. اگر با چیزی روبرو هستید که هیچ راهی برای خروج ندارد، احتمالاً از استرس مزمن رنج می برید.

این نوع استرس سرانجام بر سلامتی تأثیر می گذارد و می تواند منجر به مشکلات قلبی، سکته مغزی یا حتی سرطان در کنار سایر موارد شود.

استرس مزمن قطعاً نیاز به درمان دارد.


علائم و نشانه های استرس و اضطراب

علائم استرس چهار نوع اصلی دارد:

جسمی، عاطفی، شناختی و رفتاری. بسته به فرد و علت استرس، تعداد و علائم هر گروه می تواند متفاوت باشد. نمودار زیر مروری بر انواع علائمی است که ممکن است در کسی که از استرس رنج می برد وجود داشته باشد.

علائم احساسی
  • بی حوصلگی
  • احساس غم و اندوه و یا افسردگی
  • احساس غرق شدن
  • بی قراری
  • کاهش یا از بین رفتن میل به فعالیت های یک بار لذت بردن
  • تحریک پذیری
  • احساس انزوا
  • مشکل در کنار آمدن با مسائل زندگی
  • نگرش بدبینانه مکرر یا شدید
علائم جسمی
  • حرکات نامنظم روده
  • لرزش غیر ارادی اندام ها
  • پریودهای نامنظم
  • کاهش میل جنسی
  • درد قفسه سینه تاکیکاردی
  • سردرد وحالت تهوع
  • دردهای عضلانی
  • مشکل خواب
  • سوزش معده یا سوء هاضمه
  • خستگی
  • تغییرات غیرمعمول وزن
علائم رفتاری
  • تغییر در عادات غذایی
  • تغییر در عادات خوابیدن
  • مصرف جدید یا افزایش یافته داروها، تنباکو یا مواد مخدر
  • جویدن ناخن
  • قدم زدن
  • شکست یا تأخیر غیر عادی در انجام مسئولیت های روزمره
  • تغییر چشمگیر در عملکرد مدرسه یا کار
  • تمایل غیرمعمول به انزوای اجتماعی
  • دروغ مکرر
  • مشکل در کنار آمدن با همسالان، مانند همکاران، همکلاسی ها یا معلمان
علائم شناختی
  • اختلال در تمرکز
  • اختلال در به خاطر سپردن
  • افکار منفی یا ترس آور
  • اختلال اضطراب اجتماعی
  • اختلال در گفتار (لکنت)
  • افکار مزاحم و تکراری

تکنیک های روانکاوی

روانکاوی فرایندی درمانی است که بر افکار ناخودآگاه و ریشه دار یک فرد متمرکز است. این دیدگاه وجود دارد که رفتار ، افکار و احساسات فعلی ما مستقیماً تحت تأثیر تجربیات کودکی و گذشته ما می باشند. با گذشت زمان اینها ممکن است سرکوب شوند و ممکن است خود را به صورت افسردگی یا سایر علائم منفی نشان دهند.

درمان روانکاوی که توسط روان درمانگران با تجربه و ماهر، برای کمک به بیماران در شناخت و درک چگونگی تأثیر عوامل ناخودآگاه بر روابط فعلی و الگوهای رفتاری آنها، به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان از طریق تکنیک هایی مانند ارتباط آزاد و تجزیه و تحلیل رویا، مشتریان می توانند یاد بگیرند که چگونه خاطرات یا تجربیات عمیقاً دفن شده و پیچیده ای را که ممکن است باعث پریشانی آنها شود تفسیر و از ادامه زندگی آنها جلوگیری کنند.

هدف نهایی روانکاوی، تقویت تغییرات عمیق و رشد عاطفی است، به ویژه در کسانی که از اختلالات روانی محدود رنج می برند. انتظار می رود که بیماران نه تنها در سلامت روان و جسم، بلکه در احساس رفاه و توانایی مدیریت موثر زندگی خود نیز پیشرفت کنند. این شاخه از روان درمانی به طور معمول در طولانی مدت ارائه می شود، که نیاز به زمان و تعهد دارد.


روانکاوی چگونه به سلامت روان کمک می‌کند؟

چهار فرض اصلی وجود دارد که روند روانکاوی را هدایت می کند که شامل موارد ذیل است:

  • مشکلات روانی ریشه در ذهن ناخودآگاه دارد.
  • علائم آشکار نتیجه اختلالات نهفته (پنهان) است.
  • مسائل حل نشده یا ضربه های سرکوب شده از علل معمول آن هستند.
  • درمان برای آگاهی از درگیری سرکوب شده طراحی شده است، بنابراین بیمار می تواند برای غلبه بر آنها تغییرات لازم را ایجاد کند.

روش‌های روانکاوی برای درمان اختلالات روانی

روند درمان نیز تا حد زیادی به سایر عوامل از جمله رابطه قوی بین بیمار و درمانگر متکی است. همانند بسیاری از روش های درمانی گفتگو، یک روانکاو نیز باید زمینه خصوصی و محرمانه ای فراهم کند تا بتواند رابطه محرمانه ای با بیماران خود ایجاد کند. آنها باید بصیرت و درک عاطفی را برای اطمینان از موضع گیری غیرقضاوتانه و حمایتی در کل روند انتقال دهند. این رابطه به تسهیل روند اصلی روانکاوی کمک می کند، که “انتقال” نامیده می شود. انتقال هنگامی صورت می گیرد که بیمار به راحتی در مورد احساسات و افکار خود در مورد افراد مهم زندگی خود صحبت کند. در طول دوره درمان، بیمار و درمانگر به طور مشارکتی این بینش ها را تجزیه و تحلیل می کنند.


چه افرادی نیاز به نیاز به روانکاوی دارند؟

روانکاوی یک روش درمانی کاملاً فردی است و بنابراین می تواند به درمان طیف وسیعی از اختلالات روانشناختی و الگوهای رفتاری خود تخریبی کمک کند که ممکن است بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. این روش درمانی می تواند به بیماران در هر سنی کمک کند.

اساساً، این روش برای افرادی است که نگرانی های آنها باعث اختلال در شیوه زندگی آنها می شود. روانکاوی به آنها این امکان را می دهد تا به تعارضات درونی خود بپردازند و درک خود و آزادی از افکار و الگوهای رفتاری نهفته را که رضایت از زندگی را محدود می کنند را افزایش دهند.


پاسخ گویی به مشکلات و سوالات روانپزشکی

نتیجه گیری

در گذشته به دلیل وجود کلیشه های اجتماعی غلط، تصور می شد که فقط افرادی که مشکلات روانی حاد دارند باید به روانپزشک مراجعه کنند. اما این در حالی است که همه افراد می توانند برای از بین بردن مشکلات، اختلالات و در مرحله بعد بیماری های خود از روانپزشک کمک بگیرند.

البته همانطور که می دانید که محدوده کار روانپزشک ها تا چه اندازه گسترده است. برخی از روانپزشکان برای کمک به افراد در زمینه های خاص آموزش دیده اند. شما باید هنگام مراجعه به مطب چنین پزشکی حتما موضوع مشکل خود را با وی مطرح کنید تا بتوانید از این مسئله که آیا او می تواند به شما کمک کند یا خیر، آکاه شوید.

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط

حملات پانیک چیست؟

حمله پانیک یک احساس ناگهانی و شدید ترس و اضطراب است. ممکن است کاملاً ناگهانی اتفاق بیفتد و احساس طاقت‌فرسا یا ترسناک داشته باشید. ممکن است تعدادی از این علائم را همزمان احساس کنید یا واکنش متفاوتی...

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

چه تفاوتی میان توهم و هذیان وجود دارد؟

هذیان و توهم هر دو از علائم اختلالات سلامت روان هستند که درک فرد از واقعیت را تغییر می دهند. اگرچه این دو واژه مشابه هستند، اما یکسان نیستند. درک تفاوت بین هذیان و توهم می تواند در تشخیص و درمان و...

مفهوم ترس و انواع آن

مفهوم ترس و انواع آن

ترس «احساس ناخوشایند و اغلب ناشی از پیش بینی یا آگاهی از خطر است. ترس کاملاً طبیعی است و به افراد کمک می کند موقعیت ها و تهدیدهای خطرناک را بشناسند و به آنها پاسخ دهند. با این حال، ترس سالم یا ترسی...

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

بهترین روش درمان افسردگی با نوروتراپی

برخی افسردگی را نوعی ناتوانی "نامرئی" می دانند. زیرا هیچکس متوجه شدت آسیب نمی شود چون تمام این آسیب در درون شما اتفاق می افتد. افسردگی یک بیماری بسیار رایج است. به طوریکه طبق آمار (سال2020) بیشتر از...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

36 دیدگاه ها
  1. حنانه

    سلام اقای دکتر مادر من مشکل اختلال دو قطبی داره و برای خوردن داروهاش مقاومت میکنه و تحت هیچ شرایطی هم راضی نیست بیاد دکتر؟ چکار کنیم پیشنهاد شما چیه؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      سلام دوست عزیز
      گاهی اوقات بیماران از بیماری خود آگاهی ندارن. از کسی که مادرتون ازش حرف شنوی داره بخواید تا در مورد حالت ها و عوارض داروهاش صحبت کنه. ار برای درمان مقاومت کرد بستری شدن می تونه بهترین راهکار باشه

      پاسخ
  2. M.n

    سلام اقای دکتر ایا افسردگی ارثیه؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      سلام برخی شواهد نشون داده که افسردگی میتونه ژنتیکی باشه. روان درمانگر یا روانپزشک شما قبل از آغاز درمان در مورد سوابق خانوادگی شما از ابتلا به افسردگی را بررسی خواهد کرد.

      پاسخ
  3. Ali

    آقای دکتر چرا بعد از آغاز درمان احساس خوبی پیدا نکردم هنوز؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      در هر مرحله از درمان اگر فکر میکنید احساس بهتری پیدا نکردید و درمان برای شما مفید نبوده می توانید موضوع را با روانپزشک خود درمیان بگذارید. البته روانپزشک شما روند درمانی بیمار خود را در هر مرحله مورد ارزیابی قرار می دهد. بنابراین بسیار مهم است که تغییرات خود را در جلسه اول ارزیابی کنید

      پاسخ
  4. میترا

    سلام دکتر جان
    اضطراب همه زندگیمو مختل کرده چه کنم تا علائمش کمتر بشه؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      سلام بهترین روش برای از بین بردن اضطراب و علائم اون درک و شناخت عامل به وجود آورنده اضطراب هست. به کمک روانپزشک خود میتوانید این عوامل را بشناسید و بهتر بتونید اونها رو کنترل کنید

      پاسخ
  5. samira._rahmani

    مطلب بسیار خوب و آموزنده بود

    پاسخ
  6. فرنوش

    من وسواس فکری دارم و خیلیا بهم میگن برم پیش مشاور یا روانپزشک
    به نظرتون چیکار کنم؟
    باید دارو مصرف کنم؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      وسواس از بیماری‌های آزاردهنده و مزمنه که زندگی رو مختل می‌کنه و حتما نیاز به درمان معمولا دارویی یا نوروتراپی داره.

      پاسخ
  7. عاطفه

    سلام دکتر …به خاطر فشار های روانی و استرسی تمام خواب من مختل شده…باید چیکار کنم؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      در پاسخ به پرسش شما قدم اول کنترل کردن و درمان استرس و اضطراب می‌تونه کمک‌کننده باشه. ولی به هرحال اختلال خواب نیاز به ارزیابی دقیق و برنامه‌ریزی درمان با نکات رفتاری بهداشت خواب و در صورت ضرورت درمان دارویی و نوروتراپی داره.

      پاسخ
  8. ماریا

    متاسفانه هزینه های درمان بسیار بالاست و همین امر سبب می شود خیلی از مردم قادر به مراجعه به روانپزشک نباشند و در حاله بده خود بمانند..

    پاسخ
  9. الهه

    آقای دکتر اولین گام برای ترک اعتیاد میتونه مراجعه به روانپزشک باشه؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      بله. ارزیابی از نظر شدت بیماری و نیز ارزیابی انگیزه‌های بیمار برای درمان و طرح‌ریزی یک برنامه درمانی مناسب توسط روان‌پزشک انجام می‌شه.

      پاسخ
  10. علی

    بسیار جامع و مفید بود، سپاسگزارم

    پاسخ
  11. s. rahimnejat

    سلام اقای دکتر ایا افسردگی با دارو درمان میشه

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      بله. افسردگی به درمان‌های دارویی و هم‌چنین نوروتراپی پاسخ خوبی می‌ده.

      پاسخ
  12. zahra

    سلام ایا بی خوابی هم باعث افسردگی میشه ممنون از پاسخ گویی تون

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      به هم خوردن ریتم خواب باعث تغییرات خلقی مثل افسردگی می‌شه. هرچند بی‌خوابی خودش می‌تونی نشانه‌ای از افسردگی هم باشه.

      پاسخ
  13. ماندانا پرتو

    سلام خسته نباشید شوهر من خیلی استرس داره ولی دکتر نمیره شما راهکاری دارید که من بتونم راضی کنم

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      استرس بیش از حدی که زندگی و کارکردتون رو مختل کرده باشه، حتما نیاز به مراجعه به روانپزشک و درمان داره. ولی استرس‌های خفیف رو می‌شه با تمرینات آرام‌سازی و مراقبه مدیریت کرد.

      پاسخ
  14. یاسمن

    خیلی عالی بود ممنونم

    پاسخ
  15. پریسا

    سلام دکتر خسته نباشید من از وقتی کرونا آمده دیگه دوست ندارم از خونه بیرون برم یه دختر هفت ساله دارم که به اونم اجازه نمیدهم بیرون بره پارک بره خیلی از کرونا میتر سم الآنم که می‌خوام کلاس هارو حضوری کنن بیشتر استرس دارم میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      برگشتن به شرایط پیش از کرونا برای همه‌مون نیاز به تمرین و مواجهه داره. در صورت ادامه‌دار شدن مشکل حتما مشورت بگیرید.

      پاسخ
  16. درسا

    مطالب بسیار مفید بود ممنون

    پاسخ
  17. Mozhdeh.mansouri

    سلام دکتر آیا با کاهش استرس و مراجعه به روانپزشم میشه با بیماری های خودایمنی هم مقابله کرد؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      بیماری‌های خودایمنی تحت شرایط استرس‌آور تشدید می‌شوند و با کنترل استرس می‌توان از احتمال تشدید یا عود آن‌ها کاست.

      پاسخ
  18. sham. si206

    سلام آقای دکتر آیا پرخاشگری هم اثرات افسردگی می باشد ممنونم از پاسخگویی خوبتون دوستم اومده پیش شما و کاملاً الان راضیه

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      بی‌ثباتی خلق و پرخاشگری می‌تونه از نشانه‌های افسردگی باشه و نیاز به درمان داره.

      پاسخ
  19. sham. si206

    سلام خسته نباشید آیا پرخاشگری هم میتونه علائم افسردگی باشه و آیا راه درمانی دارد ممنون از پاسخگویی خوب شما

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      بی‌ثباتی خلق و پرخاشگری می‌تونه از نشانه‌های افسردگی باشه و نیاز به درمان داره.

      پاسخ
  20. حنا

    بسیار جامع و عالی بود مطلب🌹

    پاسخ
  21. محمد

    برای مشاوره در رابطه با مسائل خانوادگی باید روانپزشک بریم یا روانشناس؟

    پاسخ
    • دکتر رضا دانشمند

      به روان‌پزشک یا روان‌شناسی که تجربه و مهارت در این زمینه دارند مراجعه کنید.

      پاسخ
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *