02122716935 - 02122716955 info@drdaneshmand.com
خانه » مجله روانپزشکی » تاثیر روانی کرونا
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

تاثیر روانی کرونا

در مصاحبه دکتر رضا دانشمند با خبرگزاری میزان، این نکته مطرح شد که طبق تجارب و مشاهدات این روانپزشک به عنوان رییس مرکز روانپزشکی رازی، میانگین تعداد مراجعه کنندگان به درمانگاه های روانپزشکی در دوران شیوع کرونا به صورت نسبی افزایش پیدا کرده است. بیش ترین افرادی که در دوران شیوع کرونا به روانپزشک مراجعه کرده اند، دارای مشکلاتی نظیر اضطراب، افسردگی و سوگواری به دلیل از دست دادن عزیزانشان به دلیل ابتلا به بیماری کووید 19 بوده اند.

کرونا

 

به دلیل افزایش تعداد مراجعه کنندگان، مراکز روانپزشکی با مشکلات مختلفی رو به رو شدند. از جمله این مراکز می توان به بیمارستان روانپزشکی رازی اشاره کرد.

به گفته رییس مرکز، دکتر رضا دانشمند، در حال حاضر شرایط ویژه ای در این مرکز وجود دارد. چرا که حدود 500 تن بیمار در این محل نگهداری می شوند و بیش تر آن ها سالمند هستند.

این افراد برای مدت زمان طولانی در مرکز نگهداری می شوند و به دلیل سن بالا آسیب پذیر تر هستند و ممکن است در بحث رعایت نکات بهداشتی ضعیف تر عمل کنند. این مسئله مراقبت از این افراد را سخت تر می کند و ممکن است شرایط پیچیده ای در دوران کرونا ایجاد شود.

بعد از شروع دوره کرونا و مشاهده تجارب کشورهای دیگر در زمینه نگهداری از بیماران روانی در این شرایط، نگرانی های متعددی برایمان به وجود آمدند. چرا که اگر ویروس کووید 19 در مرکز ما شیوع پیدا می کرد، با توجه به تعداد بالای بیماران، مدیریت شرایط واقعا سخت و پیچیده می شد.

سالمندان و کرونا

با توجه به این مسئله که سالمندان به عنوان افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، ابتلایشان به کرونا خطرناک تر از سایرین است، به همین دلیل ما مجبور بودیم که در این شرایط، با کمک تیم علمی و مدیریتی بیمارستان به کنترل بحران و جلوگیری از بروز پیچیدگی های مختلف و محتمل بپردازیم.

وضعیت بیمارستان رازی در دوران کرونا

با این که تعداد بیماران بستری در مرکز روانپزشکی رازی زیاد است و بیش تر این افراد سالمندان هستند، میانگین ابتلای بیماران به کرونا با کل جامعه تفاوت زیادی نداشته است.

اگر بخواهید در رابطه با وضعیت پذیرش بیماران جدید در این مرکز بدانید، باید بگوییم که میزان ورودی تفاوت چندانی با گذشته ندارد. البته کاهش نامحسوسی اتفاق افتاده است که از جمله دلایل آن می توان به ترس بیماران از مراجعه به مرکز به دلیل شیوع کرونا و همچنین امتناع کادر بیمارستان از پذیرش بیماران غیر ضروری اشاره کرد.

همچنین شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که ما در مرکز روانپزشکی رازی، بیماران روانپزشکی مبتلا به کرونا را هم بستری می کنیم و خدمات مناسب را به آن ها ارائه می دهیم.

دکتر دانشمند در رابطه با این موضوع افزودند: با هر بار اوج گرفتن شیوع کرونا، بسیاری از بیماران روانپزشکی در خانه بستری می شدند؛ چرا که از مراجعه به مرکز به دلیل همه گیری این ویروس واهمه داشتند. به همین دلیل با هر پیک کرونا، ما شاهد افزایش تعداد پذیرش ها بودیم و این موج بستری می توانست شرایط ویژه ای را ایجاد کند.

بیمارستان رازی

 

بیماری های روانپزشکی در زمان شیوع کرونا

افزایش تعداد بستری ها بعد از هر پیک کرونا به این معنا نبود که تشدید علائم بیماری لزوما به دلیل شیوع این ویروس بوده است. اما می توان این موضوع را در نظر داشت که استرس وارد بر افراد در این دوران بیش تر از هر زمان دیگری بوده است.

دکتر دانشمند می گویند که ماهیت بیماران سرپایی روانپزشکی (غیر اورژانسی) با افرادی که شرایط حاد و پیچیده ای دارند، متفاوت است. اشخاصی که باید بستری شوند، معمولا بیماری های شدیدی مثل اسکیزوفرنیا و اختلال دو قطبی دچار هستند. در مقابل، افرادی که مشکلاتی مانند استرس و افسردگی رنج می برند، در زمره ی بیماران با شرایط حاد قرار نمی گیرند و در بیش تر موارد نیازی به بستری شدن آن ها نیست.

در پایان بیان شد که بر حسب مشاهدات ما، میزان افرادی که برای مشکلات روانپزشکی غیر حاد به درمانگاه های روانپزشکی مراجعه کرده اند، افزایش نسبی داشته است.

منبع: خبرگزاری میزان

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط

نتیجه ای یافت نشد

صفحه مورد نظر شما یافت نشد. جستجوی خود را اصلاح کنید، یا از ناوبری فوق برای یافتن پست مدنظر استفاده نمایید.

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *