خانه » اعتیاد و بهبودی » بهترین مرکز درمان اعتیاد در تهران
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

بهترین مرکز درمان اعتیاد در تهران

10 ویژگی یک مرکز درمان اعتیاد

پیش از انتخاب و مراجعه به یک مرکز درمانی ضروری است که مراجعین به چند نکته اصلی درمورد مرکز و امکانات و خدمات آن توجه کنند تا انتخاب درست‌ تری داشته باشند.

در زیر به ده نکته کلیدی که در انتخاب یک مرکز ترک اعتیاد باید به آن‌ها توجه کرد اشاره خواهد شد.

در ادامه دکتر رضا دانشمند ، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان در تهران ، توضیحات جامعی در مورد ویژگی های یک مرکز درمان اعتیاد خوب به شما عزیزان ارائه می دهند.

خواندن این مقاله می‌تواند به شما در انتخاب بهترین کلینیک درمان اعتیاد در تهران کمک شایانی نماید.

  • مجوز فعالیت مراکز ترک اعتیاد

در انتخاب هر مرکز درمانی خود باید توجه داشته باشید که مجوزهای قانونی لازم وجود داشته باشد.

در کشور ما مجوزهای درمان اعتیاد از سوی دو نهاد صادر می‌شوند؛

سازمان بهزیستی و دانشگاه‌های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت و درمان

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند : این مرکز مجوز فعالیت خود را از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دریافت نموده‌است و علاوه بر آن با مراکز مطالعاتی معتبر، مانند مرکز ملی مطالعات اعتیاد ایران، دانشگاه تهران، نیز در ارتباط تنگاتنگی می‌باشد.

 

  • مجوز فعالیت کادر درمانی

کادر درمانی فعال در این مراکز اعم از پزشکان، روان‌شناس‌ها، مددکارها، پرستاران و … باید دوره‌های آموزشی و حرفه‌ای مرتبط با درمان اعتیاد را طی کرده و از تجربه‌ی کافی در درمان اعتیاد برخوردار باشند.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند : کلیه کادر درمانی این مرکز دوره‌های پیشرفته‌ی درمان اعتیاد را طی کرده‌اند و حتی در مراکز معتبر مشغول به تدریس و آموزش این دوره‌ها به سایر همکاران می‌باشند.

 

  • تعداد پرسنل کادر درمانی

مراکز درمانی باید تعداد پرسنل کادر درمانی پایه‌ی خود را متناسب با تعداد مراجعین تنظیم کنند تا قادر به سرویس‌دهی مناسب به همه مراجعین باشند.

به این ترتیب ترافیک مراجعین و کمبود کادر درمانی متخصص منجر به کاهش میزان ارائه خدمات آن‌ها نمی گردد.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند:  این مرکز از بدو تأسیس با جذب همکار به تعداد قابل قبول، کادر درمانی خود را به‌صورت کامل و حتی بیش از استانداردهای تعریف شده تأمین نمود و پس از آن با گسترش فعالیت و تعداد مراجعین اقدام به جذب نیروهای جدید تخصصی نموده است.

 

  • انعطاف پذیری برنامه درمانی مرکز

مراکز درمان اعتیاد ملزم به پیروی از پروتکل‌ها و قواعد استاندارد درمان می‌باشند، درعین حال نیازهای بیماران ضرورت متناسب‌سازی پروتکل‌های درمانی با نیازهای خاص هر بیمار را ایجاب می‌کند که انجام ظریف چنین مواردی در پروتکل‌ها درنظر گرفته شده است و اجرای آن نیاز به تجربه و تسلط کافی کادر درمانی به دستورالعمل‌ها و دانش به‌روز درمان اعتیاد دارد.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند: با توجه به این موضوع که کادر درمانی این مرکز از تجربه‌ی چندین ساله در زمینه دران اعتیاد برخوردار هستند و همچنین حضور پر رنگ درمانگران حاضر در مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند در امر آموزش و پژوهش در حوزه‌ی اعتیاد ، می توان گفت که درمانگران این مرکز از تسلط و تجربه‌ی کافی برای درمان بیماران مختلف برخوردار هستند.

 

  • دسترسی به خدمات خاص روان‌پزشکی و درمان بیماری‌های جسمی و روانی همراه با اعتیاد

اعتیاد یک بیماری مغزی است که جنبه‌های مختلف روان‌پزشکی و جسمی متنوع دارد و درمان یک‌سویه‌ی آن بدون توجه به سایر جنبه‌ها با نارسایی و شکست همراه خواهد بود.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند: اقدامات درمانی پایه در مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند به ‌صورت مستقیم و بدون واسطه توسط روان‌پزشک انجام می‌شود و علاوه بر آن، مرکز با تعداد قابل ملاحظه‌ای از پزشکان متخصص در سایر رشته‌ها و مراکز معتبر درمانی در ارتباط تنگاتنگ و نزدیک می‌باشد.

 

  • ارائه خدمات بستری

در پاره‌ای از موارد، بیماران وابسته به مواد به‌دلیل آسیب‌های جسمی یا روانی وارده نیاز به بستری در بیمارستان و دریافت مراقبت تخصصی پیدا می‌کنند. با توجه به محدود بودن ظرفیت عمومی پذیرش بیماران روان‌پزشکی در بیمارستان‌ها مشکلات بسیاری در ارتباط با ارائه خدمات بستری به بیماران نیازمند این‌گونه خدمات وجود دارد و ضرورت دارد که مراکز درمان اعتیاد امکان بستری بیماران خود در مواقع نیاز را داشته باشند.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند: این مرکز با همکاری بیمارستان‌های خصوصی دارای بخش‌های روان‌پزشکی، اعتیاد و بخش‌های عمومی ارائه‌دهنده خدمات پزشکی و جراحی، امکان بستری بی‌واسطه و سریع بیماران در بخش‌های مجهز و ارائه خدمات لازم بستری به آن‌ها را زیرنظر مستقیم درمان‌گران خود مرکز دارا می‌باشد.

 

  • غربالگری و اطمینان از نتایج درمان در طول درمان اعتیاد

در طول درمان، انجام آزمایش‌های دقیق و بررسی‌های تشخیصی مناسب در خود مرکز درمانی، برای تأیید نتایج درمان ضرورت اساسی دارد.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند: مرکز با استفاده از بهترین ابزارهای تشخیص مواد، امکان ردیابی و تشخیص کلیه‌ی مواد غیرقانونی موجود در ایران، حتی مواردی که مصرف آن‌ها بسیار ناشایع و اندک می‌باشد، را دارد و بیماران خود را به‌طور مرتب تحت آزمایش‌های لازم قرار می‌دهد.

 

  • ارائه خدمات تخصصی درمان خانواده

اعتیاد یک بیماری چندوجهی است که علاوه برخود بیمار، محیط پیرامون وی به ‌ویژه خانواده وی را نیز درگیر می‌کند.

واقعیت این است که پیگیری روند درمان بدون انجام مداخله‌های لازم در خانواده محدودیت‌های بسیاری را ایجاد می‌کند و ضرورت دارد که یک مرکز درمان اعتیاد خدمات خانواده‌درمانی تخصصی را ارائه دهد.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند: مرکز بهره‌گیری از همکاران خانواده‌درمانگر، جلسات گروهی و خانوادگی منظمی را برای خانواده بیماران اجرا می‌کنند.

 

  • انجام مداخلات روان‌شناختی فردی و گروهی و سایر رویکردهای نوین در درمان اعتیاد

درمان اعتیاد صرفاً جنبه‌های طبی ندارد و بخش مهمی از این رویه، ارائه خدمات تخصصی برای انجام درمان‌های روان‌شناختی به‌صورت فردی و گروهی می‌باشد که هر مرکز درمان اعتیاد معتبری باید توان لازم برای ارائه این خدمات را داشته باشد.

علاوه بر جنبه‌های روانی یا طبی درمان، استفاده از تکنولوژی‌های جدید درمانی می‌تواند میزان موفقیت درمان را افزایش دهد.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند: مرکز با  استفاده از کادر درمانی باتجربه و حرفه‌ای، به‌ویژه همکاران روان‌پزشک و روان‌شناس، انجام مداخلات تخصصی روان‌درمانی فردی و گروهی را برای بیماران به‌اجرا می‌گذارد و نکته مهم در این زمینه، به‌روز بودن دانش درمان‌گران و استفاده از جدیدترین رویکردهای‌های موفق درمان اعتیاد در این مرکز می‌باشد.
علاوه بر استفاده از رویکردهای جدید و متنوع درمان‌های دارویی و روان‌شناختی، استفاده از روش‌های درمانی نوین مانند نوروتراپی و درمان با نوروفیدبک نیز در مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند برای بیمارانی که نیاز به این خدمات دارند، در دسترس است.

 

  • بهره‌گیری از تجارب بیماران بهبودیافته

حضور افرادی که روند بهبودی خود را به‌طور کامل طی کرده‌اند در کنار بیمارانی که به تازگی درمان خود را آغاز می‌کنند، تاثیر به‌سزایی در روند درمان مراجعین دارد و توصیه می‌شود که یک مرکز درمان اعتیاد، محیطی سالم و کنترل شده برای ایجاد این ارتباطات در اختیار مراجعین قرار دهد.

مرکز درمان اعتیاد دکتر رضا دانشمند: این مرکز از ابتدای فعالیت خود از همکاری افراد بهبودیافته در جلسات گروهی و در کنار سایر بیماران بهره برده‌است و نکته جالب توجه این است که درحال حاضر حتی برخی از همکاران ثابت و دائم مرکز، از بین بهبودیافتگان خود مرکز انتخاب شده‌اند که در حال حاضر در خود مرکز رسماً استخدام و مشغول به‌کار می‌شند.

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط
اعتیاد زنان و پیامدهای خطرناک آن در خانواده

اعتیاد زنان و پیامدهای خطرناک آن در خانواده

اعتیاد می تواند همه اشخاص در هر سن و از هر جنس را تهدید کند. اعتیاد زنان مشکلی است که شیوع و نگرانی ها در مورد آن در سال های گذشته بیشتر شده است. در حالی که اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر یک بیماری...

درباره اوردوز بیشتر بدانید!

درباره اوردوز بیشتر بدانید!

اوردوز به معنای مصرف بیش از حد دارو یا مصرف بیش از حد یک ماده است، چه با نسخه، چه بدون نسخه، قانونی یا غیرقانونی. مصرف بیش از حد دارو ممکن است تصادفی یا عمدی باشد. اگر بیش از مقدار توصیه شده دارو...

نقش روانپزشکان در ترک اعتیاد

نقش روانپزشکان در ترک اعتیاد

یکی از مشکلاتی که گریبانگیر تعداد زیادی از مردم جامعه شده است، بیماری اعتیاد می باشد. اعتیاد انواع مختلفی دارد که مهم ترین مشخصه در تمام آن ها تغییرات به وجود آمده در رفتار فرد مبتلا خواهد بود. به...

اعتیاد چیست و معتاد چه کسی است؟

اعتیاد چیست و معتاد چه کسی است؟

اعتیاد، بزرگ ترین معضل سلامت یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با سلامت جسم و روان انسان را بحث اعتیاد می دانیم. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که از نظر بسیاری از افراد سطح جامعه، اعتیاد و مصرف مواد مخدر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *