02122716935 - 02122716955 info@drdaneshmand.com
خانه » اعتیاد و بهبودی » درمان اعتیاد به روش EMDR
مدت زمان مطالعه ۲ دقیقه

درمان اعتیاد به روش EMDR

متخصصین بهداشت روان که از روش حساسیت زدایی با حرکات چشم و پردازش مجدد یا به اختصار EMDR استفاده می کنند، توانایی این روش را برای پاکسازی و درمان خاطرات تروماتیک می ستایند.

این مسأله که خاطرات تروماتیک و اعتیاد اغلب اوقات ارتباط زیادی با هم دارند بر متخصصین این حوزه پوشیده نیست. بنا بر این، از بین بردن خاطرات تروماتیک و ناراحت کننده می تواند به عنوان بخش مهمی از درمان و بازتوانی اعتیاد مطرح باشد.

EMDR چیست

روش EMDR همان حساسیت زدایی به کمک حرکات چشم است.

حساسیت زدایی با حرکات چشم چیست؟

روش درمانی EMDR با استفاده از حرکات سریع چشم ها و پردازش مجدد به پاکسازی و از بین بردن خاطرات منفی می پردازد. این روش برای اولین بار توسط فرانسین شاپیرو (Francie Shapiro)  در دهه 1990 میلادی ابداع شد.

وی دریافت که حرکت سریع چشمانش از جهتی به جهت دیگر توانست تاثیر افکار منفی اش را به شکل قابل توجهی کاهش دهد. او در این باره می گوید:«من افکار ناراحت کننده ای داشتم و متوجه شدم که ناگهان این افکار از ذهنم ناپدید شدند. من این روش را تصادفی به کار بستم و متوجه شدم پردازش مغزی حاصل از این روش می تواند باعث کاهش قابل توجه افکار منفی شود.»

دکتر شاپیرو در ادامه می گوید:«برخی بر این عقیده اند که این درمان فقط برای تروماهای شدید یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) موثر است. با این حال، برای کارا بودن این روش درمانی نیازی به وجود ترومای عمده و شدید نیست».

وی می افزاید:«مورد تحقیر قرار گرفتن و تلاش برای رهایی از این احساس، یکی از ریشه های اصلی اعتیاد است. و این روش در برای از بین بردن این خاطرات می تواند مناسب باشد.»

روش EMDR تا کنون برای اختلالات گوناگونی از جمله افسردگی، اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال بد ریخت انگاری بدن و اعتیاد به کار رفته است. دکتر شاپیرو بر این عقیده است که ارتباط محکمی بین اعتیاد، تروما و تلاش برای کاهش درد و رنج وجود دارد.

انجام روش EMDR توسط دکتر دانشمند

دکتر رضا دانشمند، با سابقه ای چندین و چند ساله در زمینه درمان بیماری های روانی و رفتاری همچون اعتیاد و همچنین بهره گیری از جدید ترین راه های درمان این اختلالات یعنی نوروتراپی می توانند به شما و عزیزانتان در رهایی از شر اعتیاد کمک بسیاری کنند.

 

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند

دکتر رضا دانشمند، روان پزشک، متخصص اعصاب و روان
روان درمانگر اعتیاد، درمانگر بازتوانی شناختی و نوروتراپیست
رییس بیمارستان روانپزشکی رازی
دبیر کمیته اعتیاد انجمن علمی روان‌پزشکان ایران
عضو مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی

برچسب ها:
مقالات مرتبط
اعتیاد زنان و پیامدهای خطرناک آن در خانواده

اعتیاد زنان و پیامدهای خطرناک آن در خانواده

اعتیاد می تواند همه اشخاص در هر سن و از هر جنس را تهدید کند. اعتیاد زنان مشکلی است که شیوع و نگرانی ها در مورد آن در سال های گذشته بیشتر شده است. در حالی که اعتیاد به الکل و سایر مواد مخدر یک بیماری...

درباره اوردوز بیشتر بدانید!

درباره اوردوز بیشتر بدانید!

اوردوز به معنای مصرف بیش از حد دارو یا مصرف بیش از حد یک ماده است، چه با نسخه، چه بدون نسخه، قانونی یا غیرقانونی. مصرف بیش از حد دارو ممکن است تصادفی یا عمدی باشد. اگر بیش از مقدار توصیه شده دارو...

نقش روانپزشکان در ترک اعتیاد

نقش روانپزشکان در ترک اعتیاد

یکی از مشکلاتی که گریبانگیر تعداد زیادی از مردم جامعه شده است، بیماری اعتیاد می باشد. اعتیاد انواع مختلفی دارد که مهم ترین مشخصه در تمام آن ها تغییرات به وجود آمده در رفتار فرد مبتلا خواهد بود. به...

اعتیاد چیست و معتاد چه کسی است؟

اعتیاد چیست و معتاد چه کسی است؟

اعتیاد، بزرگ ترین معضل سلامت یکی از مهم ترین موضوعات مرتبط با سلامت جسم و روان انسان را بحث اعتیاد می دانیم. شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که از نظر بسیاری از افراد سطح جامعه، اعتیاد و مصرف مواد مخدر...

پرسش و پاسخ تکمیلی

سوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده شده و از طریق ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *